fredag 8 april 2016

Virkad filt i eko-bomull

Jag har även lyckats bli färdig med en virkad filt till lillebror!
Det känns bra att ha den klar innan han tittar ut.
 
 
Den är virkad i ekologisk bomull, till största del i BC garns Alba, som jag har köpt hos trevliga Lena på LEH design. Rekommenderar verkligen den lilla webbutik! Fokus på ekologiska och rättvisemärkta garner, extremt snabb leverans, trevlig kontakt och schyssta fraktvillkor!
 
Det svarta, mellanblåa och gröna garnet är Alba. Det ljusblåa och vita hade jag hemma. Tror båda är Marks& Kattens eko-bomull.
 
 
Rutorna som jag har virkat hittade jag mönster på HÄR. Det finns även diagram!
Gillar att det är som en mormorsruta, fast cirkelformad. Blir klassiskt men ändå lite annorlunda.
De var roliga att virka!
 
 
Efter all montering kommer det svåra momentet...att virka en kant.
Det kan verkligen både förhöja och sänka ett arbete, så det gäller att det blir rätt!
Det är inte helt lätt att välja vilka färger man ska ha med, och i vilken ordning.
Visste dock att jag ville ha svart längst ut.
Jag fick testa mig fram lite, och blev till sist riktigt nöjd!

Virkmönstret som jag har använt som avslutande varv hittade jag på en norsk blogg.
Enkelt och snyggt!


Ni har kanske märkt att jag har fastnat för lite dovare färger än jag brukar.
Malvas första filt var ju såhär färgglad. Och så var hon så himla nätt när hon föddes, och försvann liksom lite om hon hade jättemycket färg på sig.
Därför har jag fastnat för lite mer dämpade färgnyanser när jag nu tänker på kottens första tid.
Det lär bli en massa färg ändå :-).


Nu är det två veckor kvar till bf....så det kan hända nåt närsomhelst.
Jag är extremtrött, väldigt lättirriterad och har ont nu, så jag hoppas jag inte behöver vänta alltför länge! Storasyster var 8 dagar tidig, så det blir spännande att se när lillebror bestämmer sig för att titta ut!

5 kommentarer:

Halmoxen sa...

Vilken fin filt. Färgerna passar bra tillsammans och kanten blev ju jättebra. Precis som du skriver så kan kanten vara rätt svår att få till när det gäller färger och ordning, men här har du verkligen lyckats; den ramar in rutorna på ett bra sätt. Och så är det ju superbra med ekologisk bomull, dessutom; blir ju perfekt åt den som snart skall komma att använda den.

Grahnslöjd sa...

Vilken otroligt fin liten filt och jättefina färger!!

Solveig Lövendahl sa...

Men oj, oj, oj!! Jag är kass på att läsa bloggar nuförtiden och det måste ju ha varit en evighet sen jag var här. Har helt missat den stora nyheten! Så fantastiskt roligt, stort grattis! Och stort lycka till med allt. När som helst nu ju. Jag lär kika in här betydligt oftare framöver. :) Kram till dig!

Lobben sa...

Den filten blev jättefin. Härliga färgkombination du fick ihop.

lopplisa sa...

Vilken fin blommande filt! Härlig färgkombo!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...