fredag 17 juli 2015

Bivattnare - vatten till bina

Nu har jag äntligen fått till en egen bivattnare.
Det är helt enkelt ett ställe som är säkert för bin att dricka ur.
De flesta vattenansamlingar är för djupa för dem, och det är då stor risk att de drunknar när de försöker dricka.

En bivattnare är så himla enkel att göra själv. Alla borde ha en hemma!

Jag köpte ett glasfat +lite glaskulor på loppis.
Sen är det bara att fylla på med vatten! (och placera den på ett ställe som är oåtkomligt för en tvååring ;-) ).

Såhär blev min:


Nu kan bina landa på kulorna och därigenom få i sig lite dricka på ett säkert sätt.
Jag känner att det är det minsta jag kan göra när de hjälper till att pollinera mina grönsaker.


Några vanliga stenar på ett fat funkar också alldeles utmärkt.
Enkelt som sagt!

Läs gärna mer om bivattnare hos Naturskyddsföreningen.

Detta var ju egentligen redan dagens miljösnälla tips, men jag har ett till!


Hittar du en slö och utmattad humla, eller ett bi så kan det vara så att den har samlat för mycket pollen och blivit trött.
Då kan du rädda den genom att ge den lite sockervatten!
Blanda ut lite socker i vatten, och ge den på en sked. Då piggnar de till snabbt, och orkar flyga vidare :-).

3 kommentarer:

Halmoxen sa...

Vilken smart idé med en bivattnare, och förutom att vara praktisk är den ju dessutom riktigt fin. Jag har aldrig ens tänkt på att bin skulle kunna behöva någonstans att dricka, men nu förstår jag att de gör det. Kanske borde jag försöka göra i ordning något liknande i min egen trädgård.

Anonym sa...

Läcker!!! Har de hittat dit? Tack för ännu ett bildande inlägg!

Susanne/Bohemiana sa...

Jättebra idé! Funkar det här för humlor också? Älskar luddiga små humlisar! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...