fredag 3 april 2015

En fläckig tröja blir kanin-utstyrsel

Igår hade pinglan och hennes kompisar lite påskfirande på dagis. De fick klä ut sig om de ville.
Och jag kunde inte låta bli att pyssla lite när jag fick chansen ;-).
Jag hade en av hennes tröjor i "att fixa-högen" eftersom den hade en stor fläck som inte gick bort.
Nu åkte den fram, och fick en applikation.
Hittade en pyttebit tyll i gömmorna som jag skarvade ihop och sydde fast på en kanin som jag hade klippt ut ur en bit rutigt tyg.
Några paljetter och pärlor blev ögon, och rosetten hade jag sparat från en bh.


Såhär såg den ut före (fläcken är dock lite diffus på bilden):


Sen klippte jag ut ett par kaninöron i samma rutiga tyg och styrkte upp dem med en bit papper.
Sen sydde jag fast dem på ett diadem!


En kaninsvans måste man ju också ha...


Det var lätt fixat med en bit resårband och restgarn!
Jag gjorde helt enkelt en fluffig garnboll och sydde fast den på resåren.

Lite mineralbaserat smink fick hon också ha på sig...


Jag vet, jag är otroligt partisk, men hon var så söt så jag höll på att smälla av ♥.
Fast hon är alltid fin.
Finast!


På tal om mineralsmink...jag måste tipsa om Tikei!
Fantastiskt märke. Svensktillverkat, och helt rent. Det består bara av mineraler!
Dessutom har de fri frakt alltid, och väldigt bra sortiment.
Och man kan beställa provburkar för en schysst summa, så man kan testa sig fram till rätt nyans hemma.

Och en sak till: ni köper väl ekologiska ägg i påsk?
Och om inte så i alla fall från frigående höns som lever utomhus!
Hönor som lever inomhus har ofta väldigt liten plats, och går ofta på betonggolv,
Köper man ägg från ekologiska höns så får de vara ute, sprätta i jorden och fixa till egna reden med halm, och leva ett liv som är naturligt för dem ♥.

Glad påsk!

8 kommentarer:

Halmoxen sa...

Så fint det blev; jättesöt kaninapplikation. Det är ju fantastiskt bra att rädda en fläckig tröja genom att sy fast en applikation på den; både miljövänligt och personligt, dessutom, ingen annan har ju en likadan tröja. Tack för en bra blogg!

Alviti sa...

Vilken supersöt liten kanin. Glad påsk!

Alviti sa...

Vilken supersöt liten kanin. Glad påsk!

Nettan sa...

Åh, det var påskens absolut sötaste lilla kanin ♥ Glad påsk!

hennihenni sa...

Visst är hon söt! Snygg räddning av tröjan också :)

LadyNight sa...

Vad smart och vad himla gulligt det blev! Svansen var bedårande :) Glad Påsk!

Solveig Lövendahl sa...

Helt klart gulligaste lilla kaninen! Så roligt att sy utklädningskläder! Längtar efter att Lykke ska vilja klä ut sig och tills dess får hon göra det vare sig hon vill eller ej. ;) Så länge hon inte protesterar alltså.

Maria sa...

Vilken gullig kaninutstyrsel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...