måndag 9 mars 2015

Overlock och trikåklänning

Ojsan hoppsan, jag har blivit med overlock!
Jag tänkte, att om det är någon gång jag ska ha det så är det nu när jag har småbarn.
För det är himla bra när man vill sy mycket i trikå.
Och det vill jag.
Mer än jag har gjort innan.
För det blir mer hållbart med overlock. Och resultatet blir bättre. Och det går snabbt.
Men ni behöver inte vara rädda, jag kommer fortfarande att vidhålla att man kan skapa mycket med en enkel symaskin!
 
Men för mig har overlocken redan blivit ett lyft. Helt plötsligt vågar jag sy i trikå, mer än bara byxor. Och jag vågar testa nya ideér, och jag känner att jag kan återbruka ännu mer!
Det allra första plagget som jag sydde på den nya maskinen var en liten omlottklänning.
Lite tokigt att få för sig att sy en sån modell...det finns ju enklare varianter menar jag ;-).
 
 
 
Jag höftade omlottringningen från ett klänningsmönster, och klippte till ärmar från ett annat.
Sen sydde jag på kjoldelen till sist.
Det militärgröna tyget kommer från en av mors gamla tröjor, som jag plötsligt hittade för några veckor sedan.
Så ärmarna är helt enkelt omsydda för att passa en liten människa.
Och jag använde också tyg från den tröjan att kanta i ringningen.
Nederdelen är makens gamla t-shirt!
 
Och till bakstycket använde jag en bit från ett av mina uttjänta linnen.


Hjärttyget är en liten stuvbit som jag har köpt i en tyggrupp på fb.

Det är kul att kombinera fler olika tyger!
Och jag känner verkligen att det är något jag vill göra ännu mer framöver.

Jag är ändå väldigt nöjd med detta första plagg. Det är inte perfekt, men absolut bra!

Och här är då min nya kompis:


En Janome till!
Närmare bestämt en MyLock 644D.
Min "vanliga" Janome fick jag ju av min far i julklapp för två år sedan.
Det är en 2030 DC.
Fint att den fick en kompis :-)

1 kommentar:

Emilia sa...

Vilken fin klänning och grattis till din nya kompis ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...