lördag 21 mars 2015

Mjölbatik-uggla till rosa kudde

En gång i veckan hjälper jag till på en textiltrycks-aktivitet för människor med vissa handikapp.
Där jobbar de en del med mjölbatik, som var något helt nytt för mig!
Det är en riktigt spännande teknik som jag tänker prova hemma snart igen.
Jag tänkte berätta mer en annan gång om hur det går till, men man blandar bara mjöl och vatten, och applicerar det på textil.
Sen låter man det torka, och efter det kan man måla.
När färgen har torkat pillar man bort mjölet.
Så går det till på ett ungefär. Väldigt enkelt!

Jag testade att hälla mjölblandningen på en befintlig schablon, bara för att se om det funkade.
Det gjorde det!
Så det blev en ganska tjusig uggla till pinglan :-).
Och en av deltagarna på textiltrycket fick välja vilken färg jag skulle använda, och det blev rosa.

När jag kom hem plockade jag bland mina tyger efter något matchande till ugglan. Alla är såklart begagnade! Mest örngott tror jag.
Såhär blev den:



Jag är riktigt, riktigt nöjd! Tycker den blev superfin :-)
Baksidan blev också rosa:


Den har hamnat i pinglans kuddsamling nu ;-)

Och när kudden var klar och hon fick den sa hon: Kudde! Sen lade hon den på golvet och sa; Sova här!



Ugglan var också noga utvald som motiv, hon älskar fåglar. Och uggla är en av favoriterna!
Just nu är hon dock mest fascinerad av fasan, häger, stork, och alla gäss som samlar sig på åkrarna häromkring.

Hursomhelst så blir det garanterat mer mjölbatik framöver!

9 kommentarer:

Susannesblogg sa...

Det där lätt spännande och helt nytt för mig med. Man ser på ugglans färg att den är lilte kackulerad.

Lonelyfield sa...

Jättefint! Hur målar du tyget? Med pensel eller doppade tyget i färg? Och vad för typ av färg? Intressant!!

Tyg och otyg sa...

Det där har jag provat också för många år sedan. Det var kul, minns jag! Vetemjölsreservage tror jag att det kan kallas också. Vi hade mjölsmeten i någon sort flaska med pip minns jag, så att det gick lätt att "rita" med den. Man kan också bryta lite på den torkade mjölsmeten, så att det blir sprickor där färgen tränger ner, om man vill.

Klockarbarn sa...

Skoj och vilken proffsig finish det blev på ugglan. Man kunde tro att du köpt en färdig bit med uggla på.

Mmatilda sa...

Jag har arbetat med vaxbatik för länge sedan, förstår att principen är ungefär densamma med det här mjölet - men det verkar onekligen mindre besvärligt! Man blir sugen på att testa... Jättesnyggt blev det i alla fall!

Carina, lurvendesign sa...

Jättefin. Ser fram emot att få se mera tryck framöver.

Katarina sa...

Sådant här gjorde jag mu ket av för flera år sedan. Kanske dags att göra igen nu när solen börjar titta fram så det kan torka lite snabbare.

Slow-Eva sa...

Jag fattar inte riktigt hur det är gjort. Men fint blev det! :)

Emilia sa...

Åh vilken snygg uggla det blev!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...