söndag 25 januari 2015

Något att värma öronen med

Att ha mössa är lite jobbigt tycker jag.
Man har alltid en hästsvans eller knut eller annat som är i vägen.
Och så passar jag verkligen inte i mössa.
Och när man tar av dem blir håret statiskt och står åt alla håll och kanter.
Och så blir det platt.
Rätt jobbigt alltså.
 
Så jag fixade till ett pannband istället.
Ett väldigt praktiskt sådant! Som man knäpper där bak.
Lätt och smidigt att ta av och på!
 

Och jag fryser sällan så mycket att jag känner att jag behöver mössa.
Det är alldeles lagom med ett pannband!


Jag virkade med ett garn som jag hade i gömmorna, ett lite fluffigt syntetgarn utan etikett (som jag har vunnit i en bloggtävling för några år sedan).
Garnet är väldigt turkost och fint, men färgen är väldigt svårfotograferad...

Mönstret hittade jag här.
Det är på engelska, men är väldigt lätt att följa!
Jag virkade själva pannbandet med dubbelt garn, men valde att göra blomman med en tråd och mindre virknål. Då blev ju blomman lite mindre, så jag lade till ett extra varv på den.

 
Sen är jag också väldigt känslig i pannan, och klara inte av att ha något om är det minsta sticksigt. Tydligen inte ens ett syntetgarn!
Så jag rotade fram ett gammalt linne ur min återbrukshög och klippte till en lagom bit.
Sen sydde jag fast den för hand så jag fick ett mjukt foder mot min känsliga panna :-)
 


Och där bak sydde jag fast en matchande knapp från knappsamlingen!

Material: Garn från gömmorna, slaktat linne, loppisknapp
Total kostnad: 1 krona


Jag har kanske tidigare tipsat om att H&M har en textilinsamling.
Men nu har även Hemtex en sådan!
Man kan alltså lämna in textilier som man inte längre vill ha, oavsett om de är trasiga eller har fläckar el. dyl.
De kan sedan återvinnas på olika sätt.
Så det finns ingen anledning att slänga tygbitar eller klädrester i brännbart längre!
HÄR hittar ni H&M:s insamling
Och HÄR hittar ni till insamlingen på Hemtex.

https://www.hemtex.se/info/estore/infosidor/textil_atervinning/



6 kommentarer:

hennihenni sa...

Sticksigt i pannan är hemskt! Smart med fodret och vilken bra färgnatchning.

Den här bloggen har upcycle-tema just nu, kanske något du vill kolla in? http://blog.kidsclothesweek.com/

Alviti sa...

Vilket fint! Blir sugen på att göra ett själv ☺

Emilia sa...

Finfint!

krajamaria sa...

Stort jätte tack för dagens present! Blev så glad när jag kom hem och hittade finaste knapparna (de ska jag pyssla något riktigt fint av) och så smarrigt godis! Hoppsan, det försvann visst fort ner då jag slet upp paketet direkt efter dagens pass i skidspåret... :) Tack tack tack! :)

yvonne sa...

Vilken härlig färg!!!

Yarn-Madness sa...

Vad klyftigt med ett knäppbart pannband! Jag får också ta och göra mig ett! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...