onsdag 10 december 2014

Ho ho!

De första djurlätena som pinglan lärde sig var uggla, får och duva.
Och ugglan har länge varit en favorit.
Nu har hon lärt sig massvis med djurnamn också, och det händer ganska ofta att hon (glad i hågen) brister ut:  Udda! Ho-ho!

Såklart hon ska ha en uggle-mössa då!


Det gråa garnet är ett ullblandat garn, och jag har använt 7 mm virknål.
Till utsmyckningarna rotade jag fram garner från restgarnslådan.
Och till tofsarna använde jag de där pytte-pytte-bitarna som blir över när man klipper av garn.
Jag brukar spara allt sånt, och använda som stoppning till vissa alster.
Så det blev en himla blandning i tofsarna, men jag höll mig till nyanser av gult,orange och rosa.




Men vilken nästintill omöjlig uppgift det var att ta hyfsade bilder.
Jag fick prova fyra gånger innan jag hade några användbara bilder.
Vissa dagar blir det ju knappt ljust ute, inte ens mitt på dagen!


 
Bara en snabb påminnelse blir det idag, om att välja rätt ytterkläder till sina barn.
Malva har en begagnad Gneis-overall på sig på bilderna i detta inlägg.
De använder inte perflourerade ämnen, som påverkar både människor och miljö negativt.
Tyvärr finns dessa ämnen i de allra flesta ytterkläder, så det gäller att läsa på lite om man vill undvika onödiga gifter i barnens kläder.
Bra märken är tex Isbjörn of Sweden, Didrikson, Troll, ullytterkläder. Maxomorra, Geggamoja och Katvig ska också vara okej, och från och med i år ska enligt uppgift tex H&M och Lindex använda sig av BIONIC FINISH ECO, men jag hade nog kollat upp det ordentligt innan eventuellt köp.
Observera att Polarn och Pyret INTE har plockat bort alla perflourerade ämnen från sina plagg!

Vill ni ha en suverän fördjupning i gifter i barnkläder så ska ni läsa detta blogginlägg.
Mycket bra fakta!

Som sagt så har Malva Gneis, som är ett svenskt märke. Jag hade redan innan skaffat en begagnad Troll-overall, men den är lite stor till henne fortfarande. Så jag fick leta reda på en i storlek 80 istället ;-).
Jag har även en ulloverall till henne, och giftfria regnkläder från Celavi.

5 kommentarer:

Maria sa...

Vilken söt mössa! Tack också för bra tips om ytterkläder. Jag vill gärna välja bort kläder och annat med dåligt innehåll men tycker ofta att det är svårt att veta vad man ska köpa istället.

Annika Berg sa...

Underbart söt mössa och bra tips med giftfria kläder.

Slow-Eva sa...

Oj så sött! Jag har virkat en räcmössa till lillebror men har ögon och nos kvar :)

Anonym sa...

Haha så sympatisk! Hon går inte obemärkt förbi med en ugglemössa på huvudet! Jättefin!!

Annika GW sa...

En mössa som alla barn älskar! Har också problem med ljuset när jag fotar eller snarare mörkret just nu. Idag när solen tittade fram ett par sekunder lyckades jag hastigt o lustigt ta några bilder som var ok men inte helt perfekta. / Annika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...