fredag 7 november 2014

En lätt tovad ullkofta

Jag håller på att bli ullfrälst.
Inga läskiga kemikalier, och naturlig värme som klarar väta. Rätt bra grejer faktiskt!
Men mer om min växande kärlek för ull en annan dag!
 
Idag ska jag visa en kofta som jag har virkat till pinglan.
Jag hade några nystan ljuslila och mörklila ullgarn som jag har hittat på loppis.
Eftersom jag misstänkte att de inte riktigt skulle räcka så plockade jag även fram lite ullgarn i gråa nyanser.
 
Jag virkade den alldeles för stor, för min tanke var att jag skulle tova den.
Det är alltid spännande att stoppa in ett plagg i tvättmaskinen och se hur stort det är när det kommer ut :-).
 
Det blev faktiskt riktigt bra!
 


Jag utgick efter virkpias mönster, men fick anpassa det en del så det skulle passa till en större storlek.
Mönstret är väldigt lätt, så alla kan följa det!


Eftersom jag hade olika sorters ullgarn så tovade de sig lite olika. Det betydde att knapphålen blev lite olika stora. Då fick jag en idé! Varför inte använda olika knappar?
Så jag plockade fram en del gråa och en del lila knappar, och blandade hej vilt.
Jag gillar det!
Såklart testar kvalitétsansvarig så de sitter fast ordentligt :-)

Denna kofta är lite stor nu, men kommer nog att passa ganska bra till våren.
Så uppskattningsvis motsvarar den ungefär storlek 92.

 
 
Kanske har jag något mer ullplagg att visa upp snart..!

9 kommentarer:

Mmatilda sa...

En jättefin barntröja! Jag är som du kanske vet redan en ullfantast, håller med om allt positivt man kan säga om ullgarn!

jenny_maria sa...

hördudu Maja fiff, kan inte du tipsa på vilka wipes (tvättlappar till barnarumpor) som är ok. Och varför de är ok isf? Är behöndigt att ha med när man är på springade fot även om vi kör tvättlappar och vatten när vi är hemma.

och så det där mineralsminket som du o Linda pratade om på ÖF?

Trevlig Fars helg på er! ;-)

Annika GW sa...

Så mysig och fin. Tycker att den inte alls är för stor. Lite i ärmarna kanske bara. Att tova den och sen använda olika knappar var ju dessutom en fantastiskt bra ide / Annika

Slow-Eva sa...

Otroligt fin! Jag älskar också ull. Det är inte så brandfarligt heller. Testa att tända eld på lite ullgarn. Jämför med fleece... Så extra bra på barn tänker jag, om de är nära en eld

Kerstin sa...

Bravo! Välkommen till ullfantasterna :)

Anonym sa...

jättefin kofta! Gillar både färgerna och knapparna, men sist men inte minst, den fina modellen på bilderna 2, 3, 4 och 5. Oemotståndlig charm!

Alviti sa...

Vilken härlig kofta och vilken bra idé!

Emilia sa...

Vilken söt kofta - alltid snyggt med udda knappar :)

Black Iris sa...

Du är allt fiffig du och vilken fin kofta det blev.. Lilla pinglan är ett riktigt charmtroll ser jag :)

Kram Maidi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...