fredag 31 oktober 2014

Ät upp pumpan!

 

Nu är det pumpatider!
Och varje år tycker jag det är lite sorgligt att se all denna mat ruttna bort på våra trappor.

Varför inte både göra en lykta och äta upp den?
Lätt, gott, nyttigt, ekonomiskt och miljösnällt!



Jag förbarmade mig över en pumpa som var på väg att sacka ihop på vissa ställen. Så jag fick anpassa designen efter det. Eftersom munnen blev så stor så stoppade jag in en liten vintersquash från trädgården i gapet. Läskigt värre!

Jag gröpte ur pumpan på vanligt vis, och lade allt innanmäte i en skål.
Sen sorterade jag ut pumpakärnorna och sköljde av dem ordentligt.
De åkte sen in i ugnen i 175 grader tillsammans med lite olivolja, salt och kryddor. Efter 20-30 minuter var de rostade och klara att äta!


Mumsigt, och nyttigt!

Fruktköttet delade jag sedan i mindre bitar (jag skar av skalet först).
Sen slängde jag ner allt i en kastrull och kokade tills det kändes mjukt.
Sen behöver man bara plocka fram stavmixern och mixa slätt, så har man en härlig pumpapuré!


Den är väldigt användbar faktiskt. Det finns otroligt många recept där man använder sig av just pumpapuré.
Jag tänker baka nåt med den i alla fall. Och det finns ju många recept på till exempel pumpabröd och pumpapaj. Särskilt om man googlar på amerikanska recept!

Man kan såklart använda pumpaköttet på en massa andra sätt också, men innanmätet blir bäst som puré tycker jag.

Det går förresten väldigt bra att frysa in bitar av pumpan. Jag har haft pumpa i frysen nästan ett år som har hållit sig fin!

Om några dagar tänker jag ta in min läskiga lykta och göra något ätbart även av den :-). Bra återbruk, va? ;-)
Ha en fin helg nu!

4 kommentarer:

Klockarbarn sa...

Jag tog fröna och låter dom torka för att sen prova att plantera nya pumpor till nästa Halloween. Tack för recept tips.

Helga sa...

Det är gott i smoothie kan jag tipsa om :) Puré alltså. Annars kan jag verkligen rekommendera pumpasoppa, supergott!

Karin sa...

Låtersmaskigt med rostade kärnor, har aldrig testat så tack för tipset. Trevlig helg Karin

Anonym sa...

Jag har massor av recept pa pumpa och kan ta med dem när jag kommer till Sverige. De är visserligen pa tyska. Kusin Vitamin

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...