fredag 12 september 2014

Inlagda tomater och valfrågor

Hej!
Får ni också lust att vara lite extra pyssliga i köket nu när det är skördetider?
Som att man automatiskt går in i tänket "konservera, bevara, ta till vara på".

Och just nu har jag mycket tomater, så det var dags att göra något med en del av dem.
En inläggning har jag längtat efter länge!
Testade en variant för några år sedan som inte alls blev bra, men i år var jag taggad att göra min egen variant.


Tjusigt, inte sant?
Och lätt!
Jag gjorde lite på känn, efter inspiration från den fantastiska trädgårdsgurun Alys Fowler.
Jag blandade äppeljuice-koncentrat med äppelcidervinäger på känn. Smakade av hela tiden, så att det inte skulle bli för skarpt. Sen delade jag alla tomater och lade ner dem i burken tillsammans med några vitlöksklyftor och citrontimjan-kvistar (även de från trädgården!).
Sen fyllde jag på med vinägerblandningen, och tillsatte även lite salt och honung.
Klart!
Och jag provsmakade det efter två dagar...mmm, gott!
Rekommenderas!
Tycker det är så smidigt med koncentratet, och det är ett stort plus att man slipper ha i en massa
socker.
Bönor skördar jag också i massor, och där är jag ganska traditionell och förväller och fryser in det mesta.

 
Likadant med svartkålen. Och frysen är full med björnbär också!
Man känner sig allt lite rik.


Ja, jag måste ju ta upp det stundande riksdagsvalet...
för på söndag har vi en möjlighet som vi inte får så ofta, och det är att göra en miljöinsats på ett mycket högre plan än de saker vi gör i vår vardag.
Och det skiljer sig så enormt mycket mellan partierna.
Naturskyddsföreningen har gjort väldigt bra och överskådliga diagram så att man lätt kan få en överblick över hur partierna ställer sig till olika miljöfrågor.

Tänk på att det handlar om oss alla, och den plats vi bor på.
Det handlar om vår framtid, och våra barns framtid.
Så sitt inte hemma på söndag, utan gå och rösta!


http://www.naturskyddsforeningen.se/partiernasmiljopolitik

2 kommentarer:

Emilia sa...

Ser gott ut med inlagda tomater!

Slow-Eva sa...

Ja det verkar mumsigt! Nästa år ska vi odla massa bönor. Jag älskar det men det har bara räckt till att äta direkt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...