tisdag 8 april 2014

Nässeltajm!

Tittar in och påminner om att det är hög tid att bege sig ut och plocka nässlor, i alla fall i södra Sverige!

Jag och lill-pinglan var ute tre dagar förra veckan och skördade.


Jag fortsätter på min mors gamla tradition, och gör nässelpaj varje vår.
Det är bara äggstanning och nässlor i ett pajskal. Men det smakar ännu bättre med riven ost och vitlök i :-).

I år har jag även testat nässelpesto, och att ha nässlor i brödbaket.
Torkade även några av dem!
Det går fint at göra  i ugnen. Sätt ugnen på lägsta temperatur och lägg nässlorna på en plåt. Låt den sedan stå inne i några timmar, och rör gärna .om lite då och då.

Tänker mig att det kan vara trevligt att ha lite nässelpulver att tillgå när säsongen för de färska nässlorna är över.

Och det är inte alls svårt att använda nässlor egentligen.
Man kan använda dem ungefär som man använder spenat.
Så fort nässlorna mixas, förvälls eller torkas så kan de inte stickas längre :-)
Och nyttigt är det också!

5 kommentarer:

Felix sa...

Tack för att du påminner! Jag är alldeles för dålig på att ta hand om nässlorna. Brukar bara bränna mig på dem när jag plockar skogshallon runt om tomten... ;-)

Vårhälsningar
Elisabet

Kerstin sa...

Jag har även hört att "stickigheten" försvinner om man gnuggar bladen (med handskar). Då förstörs det vassa och man kan äta nässlorna som sallad. Jag har dock inte provat själv men det ska jag göra i år.

lopplisa sa...

Ja, just det!! Får se om jag får baken ur, detta år. Tänker alltid att jag ska plocka nässlor, men så blir det liksom inte av. Med ost och vitlök i, låter det himla gott i alla fall!

Sanna sa...

Mmm mums! Själv gör jag gärna nässelsoppa varje vår..så gott och nyttigt! <3

Ozas Pysselverkstad sa...

Härligt. Jag är precis på väg ut och skörda själv. Jag har till och med sparat nässlorna i rabatterna för att kunna skörda dem. Mitt favorittips förutom nässelsoppa är att förvälla nässlorna och frysa in dem blandat med hackad vitlök. Då kan man använda dem som smaksättare i det mesta.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...