onsdag 21 augusti 2013

Korg av videoband

Här är en virkad korg av vhs-band som jag har glömt att visa upp!
 

 
Detta känns ju som ett väldigt bra återbruk, eftersom det finns stora mängder videoband som slängs.
Det är ingen komplicerad konstruktion, bara fasta maskor runt, runt och så några luftmaskor på ett varv för att skapa handtag.
Lite hårt och trögt kan det vara att virka i.
Jag rekommenderar verkligen att man använder en virknål i trä/bambu. Då går det mycket lättare!
Har man inte det så tyckte jag att en virknål i plast var bättre än en i metall.


Denna lilla korg är perfekt som förvaring till pyrets strumpor.
Men jag har funderat mycket på vad dessa videoband egentligen innehåller.
Någon berättade att de innehåller krom.
Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad de består av, så är det någon som vet så får ni gärna berätta!
Jag hittar ingen information om det på nätet.
Vågar man ha bebisstrumpor i den liksom?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Den var verkligen jättefin. Jag skulle dock tänka två gånger innan jag la babysaker i. Onödigt att chansa. Annat grejs går nog fint.
Härlig blogg du har!

Klockarbarn sa...

Vill du ha en bit rävtyg så kan du höra av dig. Jag mailade dig men vet inte om du fått mitt mail.

Emilia sa...

Fiffig! Jag hade tänkt väva med videoband i höstas men orkade aldrig slakta videobanden ;)

Helena Högberg sa...

Jag hade videoband i tanken till en virkad badrumsmatta, men jag provade aldrig, tänkte på att den kanske är hårt och lite vasst att virka i. Kul att se att det i alla fall går :)Kan kanske videoband innehålla liknande ämnen som i gamla negativ? Vad nu de innehöll?

Återbruk av Åsa.Li sa...

Riktigt snyggt blir grymt sugen på att virka egna:-)

Annika GW sa...

Men vilken kul ide!Riktigt snyggt blev det! / Annika

Sanne sa...

Jag hittade det här om ämnet:
The inner tape is made of a phthalate-laden form of the plastic polyethylene, often sold under the trade name Mylar, which is not recyclable. What’s worse, in these magnetic tapes the Mylar is coated with toxic metals, especially chromium. That’s what allows the tape to carry a magnetic signal.

"The tapes aren’t dangerous so long as they don’t start to break down, but there’s enough toxic metal there to earn them classification of electronic waste, or “e-waste.” That means you can’t just dump your old tapes in the landfill—those metals will eventually leach out in the dump, potentially contaminating the surrounding water and soil."
Kommer från den här sidan: http://alumni.stanford.edu/get/page/magazine/article/?article_id=45558

skapa och inreda sa...

Helt otroligt! Jättefint!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...