torsdag 20 december 2012

Julklapp och tryckknappar

Nu har jag kommit igång med att sy på min nya symaskin.
Jag har medvetet tagit det lugnt med den nya bekantskapen.
För mitt tålamod är inte det bästa, och är såklart förvärrat med en bebbe i magen :-)
Dessutom blir jag alltid irriterad på alla nya teknikgrejor innan jag har vant mig.
Men genom att försiktigt närma mig symaskinen har vi blivit (och förblivit) vänner.

Så jag kunde sy tre dregglisar/haklappar till Olle:


Han (mamma J) blev glad!
Har upptäckt en trevlig stretchsöm på symaskinen som funkar riktigt bra.
Det blir ju inte jättesnyggt på tunna tyger, men annars funkar det fint!

Jag sydde två olika sidor, så man kan vända på dem och få lite variation.
Och så har jag använt mina eminenta tryckknappar i plast.
Det fina är att de ser likadana ut på båda sidor. Såhär alltså:



Så blir det ingen avigsida eller rätsida. Toppen!
De här tryckknapparna behöver man en KAM-tång till.
Jag skaffade mig faktiskt ett helt set med tång och knappar när jag fick veta att vi väntade en liten.
För då vet jag ju att de kommer att gå åt framöver.
Tycker det är himla smidigt, och det blir snyggt.
Dessutom blir det väldigt mycket billigare än att köpa andra tryckknappar.
Och så finns det hur många fina färger som helst!
Finns även med motiv om man vill ha det.
Piffigt!


Nästa gång har jag något stickat att visa upp!
Spännande....

11 kommentarer:

Annika GW sa...

Vilka fiffiga tryckknappar. Det var något nytt, aldrig sett förut! Fint! / Annika

Anonym sa...

Jag hittade hit för inte så länge sedan och jag måste säga att jag älskar din blogg!! Jättefin och massor av inspiration får man!

En fråga, var har du köpt de jättefina tryckknapparna?

/Cecilia

Kerstin sa...

Jättefint! Jättebra idé med vändbart och tryckknapp också.

Helga sa...

Undrar också var du har köpt tryckknappskitet. Haklapparna ser fina ut! Jag kör lite samma taktik på min symaskin (som jag visserligen haft i 2-3 år hehe). Skynda långsamt! Har bara sytt enkla saker som handlekassar, förkläde och kuddfodral än så länge. Men det kommer :)

Yarn-Madness sa...

Tjusigt! Jag måste lära mig att sy ordentligt, man kan ju göra så mkt fint!

Yarn-Madness sa...

Tjusigt! Jag måste lära mig att sy ordentligt, man kan ju göra så mkt fint!

Sofia-Sobeide sa...

Fina! Ah det där med att sy i stretch är så svårt :/ Jag köpte ny symaskin i våras men vi hare heller inte hunnti bekanta oss så mycket med varandra ännu.

Lina & Mia sa...

Fina! Dregglisar går det åt! Så du får nog användning av alla dina fina knappar! :) hoppas du får en mysig jul! I nästa år är ni tre :D kramar

Mmatilda sa...

Fiffigt och snyggt med knapparna! God jul önskar jag dig!

j´shörnan sa...

fina dregglisar vart har du köpt knapparna kram maria och har det gott

Mammatrollet sa...

hepp!

Jag undrar oxå över vart du hittade setet med knappar och tång ?

:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...