onsdag 28 november 2012

Ta till vara på

Idag blev jag äntligen färdig till att lägga in min chiliskörd.
Plockade in alla i oktober någon gång, och sedan har de väntat i kylskåpet sedan dess...

Var inte så taggad att hantera dem, för sist jag gjorde det så brände det på mina händer hela kvällen (gjorde då sweet chili sås).
Men nu var jag utrustad med handskar :-)


Men till min stora fasa så hoppade Tyra upp på vasken när jag stod och delade chilin.
Och hon började nosa på skärbrädan! Hjälp tänkte jag.
Och då äter hon upp ett chilifrö!
Stackars, stackars Tyra tänkte jag, nu blir det panik.
Men tror ni att hon reagerade? NEJ!
Hon verkade inte märka någonting! Och jag som knappt kan andas in ångorna...

Nu får vi se om min man godkänner inläggningen.
Själv klarar jag inte av något som har minsta lilla hetta. Blir täppt i näsan då :-)

Förutom denna inläggning så har jag frusit in lite från skörden.
Förvällda bönor ligger i frysen, precis som lite tomater och kuber av squash.
Jag använder zip-påsar till det, för då kan man ta lite efter hand.
Och likadant kan man frysa in efterhand som man skördar.

 
I mini-burkarna har jag lagt kryddor. Dill, gräslök och oregano. Blir bäst frysta tycker jag.

Men så skulle jag ju torka något också tänkte jag...
dock gick det inte så bra första gången.
Plockade in en näve mynta och hängde i köket.
Ja... några dagar senare så hade Tyra slagit så mycket på bunten så att alla kvistar hade lossnat och ramlat i golvet, en efter en (och sen lekte hon med dem för fullt, och gömde dem under barnstolen).
Så matte fick städa och svära en del under en period ;-)

Nu har jag försökt med rosmarin istället. Och hon nåt inte den! Hahahaha, tji fick du!
Så nu sitter hon och skäller på mig ibland för att hon inte når...


Det var bara en liten kökshälsning från mig.
Har för övrigt fått så konstiga bakningsryck sedan jag blev gravid.
Vill bara baka en massa, och äta det ;-).
Någon slags husmoderlig instiskt kanske?

3 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Men oj Tyras mage....blev det inte fart på den? :-)

Med den katten är var dag ett äventyr!

Emilia sa...

Härligt med en egen skörd av goda tillbehör att ta tillvara på! Och vilken fin skallra!

Britta sa...

Visst är det mysigt när man kan göra ngt eget av ngt eget?

Gud så gärna jag skulle vilja träffa den där katten....Störtskön låter det som.Får ett leende på läpparna varje gång jag läser ngt om henne.
Kramar Britta

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...