fredag 30 september 2011

Mina lampskärmar

Nu ska ni få en närmare titt på mina lampskärmar!

Den första består av ganska tunna och skira spetsdukar:


Som ni ser så är det inte mycket tjocka skarvar. Det beror på att jag har sytt fast alla spetdukar i varandra, och dragit ut dem så att de sitter tajt mot lampstommen.
Allt är handsytt, och jag har bara använt textillim på nåt enstaka ställe.


Ovanstående lampa består också av en spetduk. Jag har för mig att det var en stor spetduk med ett stort hål i mitten som jag sträckte ut. Jag sydde fast den i det vinröda garn som jag har lindat nedankanten med (faktiskt återbrukat från en tröja).

Och lampa nummer tre, vad består den av?


Mina gamla strumpbyxor!
Jag hade ett par strumpbyxor som jag fick en gång, och som jag knappt har använt. De hade denna härliga färg, som passade perfekt i syrummet. Toppen!
Med lite loppis-bollfrans och bomullsgarn blev det perfekt.

Såhär fula var lampskärmarna innan:


Men såklart var stommarna ursnygga :-)
Jag slaktade det gamla tyget och bättrade på dem med lite sprayfärg innan jag satte igång.
Och nu ser de alltså ut såhär:


Jag är väldigt nöjd faktiskt. Det är lite jobb, särskilt med den första typen av lampskärm. Det blir väldigt mycket dra och sy, dra och sy, men det är superkul!
Men vet ni vad det häftigaste av allt är?
Att alla de spetsdukar som jag har använt är sådana som jag har ärvt av gamlamormor/farmor/mormor.
Jag ville hålla mig till dem, för jag tycker det är en häftig känsla att ha använt resultatet av deras flitiga handarbetande till något helt nytt, som jag kan ha i mitt eget hem och njuta av!

21 kommentarer:

Anonym sa...

Flitigt och duktigt gjort av dig! Vilken uppiffning - härligt!

Tyg och otyg sa...

De blev verkligen mycket finare efter din pimpning! Kul att kunna använda arvegods också!

sofia sa...

Aha! Har undrat hur du gjort ända sen jag såg dem i syrumsinlägget. De är tokfina allihop! Men allra mest gillar jag nog strumpbyxelampan ändå : )

Anonym sa...

Härliga lampskärmar! Nu blir jag sugen på att göra i ordnig min egen lampa. Köpte en stor bordslampa (IKEA-lampa) för 3kr på loppis. Tänkte fixa en virkad skärm till den och spraymåla lampfoten (metallfot). Tänkte ha den på byrån i sovrummet.
Jag blir alltid så inspirerad när jag kollar dina projekt, du är verkligen "fiffig" :)

Emilia sa...

Supersnygga! Och vad coolt att du dessutom använt dina strumpbyxor ;)

LadyNight sa...

Väldigt smart med spetsdukarna! Och snyggt blev det också. Himla inspirerande :)

Ingmarie sa...

Det var ju bra att snigelposten funka !
Hoppas nu det kan bli till nåt.
Jisses ....så häftiga lampor du fått till
Ja ... du ÄR verkligen fiffig du !
Ha det bäst....

Tina sa...

Det blir något alldeles extra, att använda saker man fått. Förvånad över att jag bara älskar strumpbyxlampan? Den har allt en människa kan önska sig - grönt med bollfrans! :)))

R´s sa...

Så fiiint!

Annika GW sa...

Verkligen dekorativa och personiga! / Annika

Annefia sa...

Jättefina och roliga! Dessutom är det kul att dom är olika.

isaksson sa...

de är ju bara så sköna!!! KraM!!!

Ileanas Lace sa...

Dina lampskärmar är tjusiga och har en känsla av Vintage!

Nettan sa...

Lampskärmarna är jätte fina! Vad roligt att återbruka fina dukar, som annars kanske mest hade legat osynliga i en låda.
Och din strumplampa är läcker, vilken färg! =)

Anelma handarbetar sa...

Kul att få se dina lampskärmar på nära håll. Alla är supersnygga.

Kram

Petra / Popetotrora sa...

Jag är sååå imponerad!! Supresnygga! :-)

skapa och inreda sa...

Underbart kreativt! Blir så glad när jag ser detta :)
Kram Annika

Ileanas Lace sa...

Vad bra ide att använda till de små spetsdukarna! Dina lampskärmar blev väldigt finna!Kolla in hos mig jag också har några ideer vad kan man göra med sådana spetsdukar...

Anonym sa...

Vilka härliga lampor det blev! Kul med flera olika sorter som lyser upp :)

Emma sa...

Wow, tack så mycket för inspirationen! Jag har ett gäng lapmskärmar här hemma som jag samlat på mig. Har tänkt klä om dem men inte riktigt haft en aning om hur jag ska göra! Nu vet jag lite mer hur jag tänkt mig =)

Pysselbolaget sa...

Vilka fina och roliga lampskärmar. Blir mycket inspirerad. Tack för det!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...