söndag 2 januari 2011

Virkad miljövänlig bebiskofta

 Årets första virkade plagg som jag presenterar för er är till någon som är lika gammal som koftan...
Ja, ungefär. Inte gammal alltså!

Min finaste kompis J har blivit faster för första gången! Och hennes brorsa är också en gammal barndomsvän, så jag ville bidra med något virkat till den lilla.

Det blev en liten Moa som inte ens har hunnit bli en månad gammal.
Och denna har jag skickat iväg till henne:



Jag gjorde den i neutrala färger eftersom jag inte visste vad det blev för en "sorts" bebis (hihi) när jag började.
Den är virkad efter detta mönster hos DROPS. Och den har en söt liten huva:



Jag virkade inte i Eskimo, utan enbart i återvunnet garn. Det gräddvita garnet är från en second hand-tröja som är upprepad (det ultimata sättet att vara miljövänlig på), det gråa och gröna är garn som jag har köpt på second hand. Jag fick såklart använda fler trådar eftersom den är grovt virkad.
Garnen är av blandkvalité.

Jag använde tre stora knappar till knäppningen, också från second hand!


Och jag tycker den blev riktigt fin. Dessutom var den rolig att virka, och så går det ju ganska snabbt :-).

När jag letade genom kameran nu så hittade jag denna bild.
För vi har ju faktiskt en katt till, även om hans upptåg inte är så vanliga, intensiva eller underhållande!
Jag skulle plantera hyacinter strax innan jul, men de fick minsann maka på sig...


Det här är alltså Mixxi. Han är 12 år, och ligger oftast och sover och är ofattbart lugn och sävlig, och tycker att Ebbe är en pina som hoppar och studsar hela tiden :-)

15 kommentarer:

Tina sa...

Fint och bra med återbruk. :) Jag har så svårt att låta bli att köpa nytt garn, annars är det mycket miljö, och rättvisetänk här... just garn är min svaga punkt. Du är helt klart en inspirationskälla!

Paradiset Kaos sa...

Stackars gamle man som har fått en sån yster broder. Klart att han vill gömma sig i en kartong. :-)

Anita Tørmoen sa...

Kjempefin jakke:)

Madeleine sa...

Tjusigt! :D Det mönstret har jag också gjort, 2 gånger. Snygg färgkombo, och perfekt med återvinning!

Unknown sa...

Gillar återbruk. Mixxi ser ut att vara släkt med vår Gulliver. Fast han är bara 1 år.

Sunna sa...

vilken underbar liten kofta

Maria sa...

Söt kofta! Härligt för en liten bebis att få "krypa in" i en sådan gosig sak.
Katter vill visst gärna krypa in i saker också. Det har vi märkt på vår hyresgästs katt - särskilt i garaget, när han hittar en tom kartong....
God fortsättning på det nya pyssel-och kattåret! Kram!

Hedvig sa...

Jättesöt kofta! :)
Och grattis till din man och den återfunna brödrosten!

Lina & Mia sa...

Åh vilken fin! blev supersugen på att göra en till lillen i magen! Tog den lång tid att göra? Har nämligen redan påbörjat två bebisprojekt, och den kommer ju redan i mars! Ibland finns det bara sååå mycket man vill göra! kram/Lina

Susilull sa...

Jättesöt liten kofta! Och återvinning till max!

4U2 sa...

Riktigt söt tröja!

ellenkantarellen sa...

Urgullig liten minikofta! Det kommer att bli en väldigt stilig liten knodd!!

LadyNight sa...

Jag gillar verkligen att du använder återvunnet garn och har miljön i tankarna. Fler bör tänka på det viset (inklusive jag). Och fin blev koftan också! Ser inte alls ut som om garnet varit använt innan :)

Fijaffa sa...

Vilken fin kofta! Fint mönster och mjuka fina färger. Det mönstret kanske jag använder till minitjejen.
Hoppas du får ett finfint 2011. Kram!

Therese sa...

Hejsan! Mitt första besök här och oj vad mycket fint!!! Jag gillar second hand och fick mig en tankeställare av detta inlägget - varför har jag aldrig tänkt på att köpa stickade tröjor och repa upp??? Så fiffigt, miljövänligt och ekonomiskt!! Nu ska jag surfa vidare bland alla dina inlägg och inspireras!!! Ha det fint!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...