onsdag 15 december 2010

Hur gör du?

Nu ska jag slänga ut en fråga, och jag hoppas att många vill bidra med ett svar!

Jo, jag funderar på det här med stärkning.

Vilken metod använder du?
Vad funkar inte alls, vad funkar toppen?
Och kanske du har ett förslag som jag inte har koll på?


Jag har testat en gång att stärka en virkad skål.
Då provade jag med florsocker och vatten, och jag tyckte inte alls det gick bra.
Sen kan det vara så att jag inte dränkte in den ordentligt...vet ej. Dessutom ville den aldrig torka.

Sen kan man ju använda trälim och vatten
kokat vatten och socker
tapetklister
min mamma säger potatismjöl och vatten
och ett rykte jag har hört...sockerdricka?!

Nu ska jag snart ge mig på att stärka några små saker igen, och jag tar tacksamt emot tips!

Ja...
Hur gör du?

16 kommentarer:

Britt sa...

Hej!
Det enda som funkar bra är vanligt strösocker och vatten som man kokar upp och när det har svalnat så lägger du i det du skall stärka och dränk det ordentligt och sedan krama Sedan får du använda dig av något att stärka över t.ex en skål eller något och låta det torka till dagen efter.
Britt
http://brittsvirkochminiatyr.blogspot.com/

Unknown sa...

Om man använder trälim, blir det en permanent stärkning.
Beskrivning: http://ingapyssel.blogspot.com/search/label/Sk%C3%A5l

Drutten sa...

Jag stärkte ett par virkade snöflingor igår faktiskt. Jag gjorde så här: http://beasbarnslikheter.blogspot.com/2008/01/virkbeskrivning-p-snflinga.html
Det verkar fungera jättebra, hårda är de, svårt att få isär öglan nu när de stelnat.

Maria sa...

Jag har faktiskt aldrig testat att stärka något. Men jag vet att en del säger att sockerdricka funkar. Att koka en sockerlag sägs också vara bra. Du får väl testa och se vad du tycker. Det är ju kul att kunna göra så och forma skålar eller fixa bra stadga i stjärnor m.m. Lycka till!

Plutt sa...

Det enda jag har testat var att stärka en liten virkad duk till en skål med vatten och trälim. Man fick stryka på ganska många gånger har jag för mig, men funkade iaf, var enkelt och blev fint. :)

Unknown sa...

oj och jag som alltid tar florsocker och vatten, och det blir toppenbra!? hupps...
Det fungerar i varjefall om man använder minst dubbelt så mycket florsocker som vatten, dränker det virkade ordentligt, kramar lätt ut lite och sen lägger det för att torka.
Jag torkar alltid i ugnen, ca 30-40 grader någon timme så är allt torrt.
Har man torkskåp funkar det säkert på samma vis.
Lycka till med allt, hoppas du inte ger upp utan går stärkt ur detta....
Kram
Susanne

Tyg och otyg sa...

Jag tror det beror på vad du ska ha det till. Hur stora grejerna är, vad de kommer att utsättas för för belastning, sådana saker. Socker i olika form klarar nog inte fukt och blir inte så stadigt heller enligt min erfarenhet.
Trälim blir verkligen styvt, speciellt om man gör som jag och kör med outspätt (om det är små grejer åtminstone går det att liksom gnugga in limmet i garnet).
Tapetlim testade jag för några veckor sedan, det blev lite halvstyvt, men klarar ingen belastning (jag tänkte göra skålar, men det fick jag lägga ner, eller rättare sagt jag måste fylla på med lite trälim, sen så... :))
En annan variant som jag testat är färg, alltså typ hobbyfärg. Det blev ganska bra också, men det bygger ju på att man kan tänka sig att färga sina virkade saker. Annars borde ju genomskinligt lack kunna ha samma effekt, tänker jag.

Anita Tørmoen sa...

Fint at du spurte om dette, for her lærer vi jo noe nytt flere av oss:)

Hedvig sa...

Har aldrig stärkt något, men om du kommer fram till något som fungerar får du gärna skriva om det sen. :)

Eva sa...

Jag stärker med Verda Stärkelse som finns att köpa på tub i matvaruaffärer, blanda starkt till större saker, mildare till mindre saker. Spara blandningen i burk med lock till nästa gång du behöver stärka något. Luktar inte, kladdar inte.

Fijaffa sa...

Hej FiFF! LOL-garnet är helt syntetiskt (80% PET-flaskor, 20% akryl) och lätt att arbeta med. Men det känns ju att det är syntet, det är inte något mysigt gosigt mjukt garn som naturgarnerna kan vara. Fast inte plastigt eller "gnissligt" heller. Sambon gillar inte alls akrylgarner utan tycker de är "gnissliga" och obehagliga att ta i.
Stärkning har jag ingen alls koll på... :-)
Kram!

Sanne sa...

Det var så länge sedan jag stärkte något men jag vet jag använde någon spray på burk som funkade bra. Men som flera andra säger så beror det nog på vad man ska ha det till, ska man stärka t ex gardiner vill man ju inte att de ska bli stenhårda medans det är tvärtom med skålar.

Tigris Predikantan sa...

Vill önska dig en trevlig helg!
PS. Glöm inte min utlottning! DS

Ingmarie sa...

Hej !
Ja där har du ju fått en del tips .
Verda stärkelse på tub är bra
Socker stärkte man i redan på 60 talet .
En skål stärker man nog bäst i Artmedium eller Marvin Medium , finns säkert köpa på Panduro eller liknande .
Vilka *skatter* du letat upp . superfina ..
Bonader är ju så poppis nu ,
Roligt att du la ut bilder på de här
Ha det bäst och GOD JUL

Anonym sa...

hej.jag har stärkt änglar som jag har virkat ,,stärkte dem i fettfrimjölk,,o det blev bra.. bara att doppa hela grejen så den är genomvåt o vrid ur lite o sen torka..kikka

Unknown sa...

Jag har hört om sockerstärkning (tål ej vatten, drar till sig ohyra), potatismjölsstärkning, trälimsstärkning och även mjölkstärkning. Men börjar mjölken inte lukta undrar man ju då??
Testade stärka en brudkrona med trälim/vatten 50-50 nyss, få ser hur den blir när den torkar...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...