lördag 4 september 2010

Virkböcker och bröllopsutstyrsel-jakt

Idag har det varit bokfestival i stan. Den tycker jag e väldigt trevlig, mycket för att jag själv har jobbat på biblioteket under flera festivaler. Bokborden är en tradition! Mellan 10 och 14 ungefär, så fylls både västra och östra...hmm...storgatan (lär mig aldrig gatunamnen) med bokbord. Det är mest privatpersoner som säljer, men även en del företag och föreningar.

I år var jag på jakt efter...virkböcker! Jag hade med mig min kumpan, mor! Hon var en riktig fena på att spana efter böcker till mig. Heja mor!

Mellan bokborden sprang vi runt i affärer och försökte hitta nåt kul till henne som hon kan ha på bröllopet. Tror inte att hon förväntade sig så mycket...och det var jobbigt! Hon är liten, smal och kräsen. Men jag gick stenhårt in för att hitta något så hon känner sig lite extra fin den dagen. Så in och ut ur affärer for vi, och till sist, äntligen, hittade vi en kjol. Det var en pärs, men det blev toppenbra! Hon kommer att bli så fin, lilla mor.
Tycker vi har varit duktiga båda två idag.

Detta fick jag med mig hem i virkväg:



Det fanns lite andra virkböcker också, men de flesta var det bara mönster på spetsar och dukar i. Det hade jag kunnat köpa, för rätt pris, men inte för 25 kronor. En femma, visst...
Dessa gav jag 10 kronor styck för.

Nedanstående bok har jag köpt på tradera, och den är riktigt trevlig. Särskilt är där väldigt söta kläder till små barn, men öven en del till vuxna. Kul att hitta någon bok med virkade kläder!


Imorgon blir det ännu en bröllopsinriktad dag. Tre tält ska upp i trädgården! Puh, de är alla 3 x 9 meter... Min kusin kommer o hjälper till, och med sig har han hela familjen, dvs tre kusinbarn till mig. Det blir kul, men jag lär vara trött sen.

Kul att ni tycker det är roligt att höra om mina planer, jag ska inte snuva er på bröllopsfotot, jag lovar! Någon bild måste ni ju få se :-)
Kanske kan jag smyga in en bild på mors kjol också!

16 kommentarer:

Nettan sa...

Vad spännande att det är så nära nu! =)
Skönt att du har släkt och vänner som kan hjälpa till med alla förberedelser, så du inte är helt utmattad när det bär av till kyrkan =D
Fast då kommer du vara så glad så du är sötast i hela världen ändå ♥

Tyg och otyg sa...

Kul med bokfynd! Ska du virka dig en brudkrona också, eller var det bara en tillfällighet att det var en sån på en av böckerna?

Tack för kommentaren om mina vantar! Jag ska nog våga använda dem. Trots att jag är rätt slarvig, eller rättare sagt disträ, i vanliga fall, så är jag noga med vantar, både egenstickade och övriga (har en del fina lettiska stickade vantar också). Det är kanske för att jag tycker så mycket om många av mina stickade vantar och inte vill tappa bort dem.

Paradiset Kaos sa...

Hoppas du lyckas ta ett kort på din mors kjol. :-)
Boken Handvirkat tycker jag att känner igen och jag tror att jag har den i min ägo(fått den efter min mamma).
Lycka till med tältuppsättningen imorgon!

Unknown sa...

Önskar jag kunnat vara med och springa runt bland bokborden. Älskar böcker. Roligt att du hittade några bra. Lycka till med de sista förberedelserna. Ser fram emot brudfotot.

LadyNight sa...

Vad spännande det låter med bokfestival, synd att inte det anordnas här också ^^ Och vad kul att du fann några virkböcker, man kan aldrig få för mkt av dem :P Förresten, "Hanvirkat", är det endast spetasr i den?

Lycka till med tälten!

/LadyNight
http://pysselstund.blogspot.com

Sanne sa...

Kunde inte gå på bokfestivalen eftersom jag jobbade igår, synd. Slit nu inte ut dig i veckan! Ser fram mot bröllopsbild.

Mmatilda sa...

Jag blir lite avundsjuk när jag hör "bokfestival"... har inte hört om någon sådan i dessa nordliga trakter där jag bor. Jag älskar också böcker!

Maria sa...

Det låter jättetrevligt med bokmarknad. Kul att du gjorde några fynd. Fint av dig att hjälpa din mamma så mycket med att hitta kläder!
Lycka till med allt som återstår - se till att få njuta lite emellanåt också!
Kram!
Maria

Lilli sa...

Underbart med handarbetsböcker! En riktig fynddag för dig och din mor. Bara 5 dagar kvar!

Katrina sa...

Så spännande med bröllop, snart dax! Jo jag vet vad du menar med en sån där grej till sockar, men har aldrig använt nån själv så.. inte säker på hur man gör. Men vad gör det! Lycka till nästa helg! Kramar

Madeleine sa...

Man hittar en hel del intressant i gamla böcker och tidningar! Själv gick jag igenom min ömma mors pärmar från 70-talet; både bra och galna mönster där! :D

Black Iris sa...

Du har förmodligen gjort hela bloggvärlden nyfiken. Det här är ju värsta prinsessbrölloppet.
Vi vill se alla bilder som kommer att tas och jag önskar dig all lycka som finns.

Kram Maidi

Stitchordie sa...

Alltid lika kul när man hittar nya bloggar! Det var tur att du hittade min så jag kunde hitta hit. Ser mycket fint ut! Och det ser ut som om du ska gifta dig snart - STORT GRATTIS i förskott!

Anita Tørmoen sa...

Så flotte bøker du har funnet. Gøy med slike gamle oppskrifter. Nå nærmer dagen seg med stormskritt, og kanskje vi får være med med web-kamera:D

SUADDA sa...

Wow vilka bokfynd! =)
Åh, det börjar närma sig brollopsklockorna nu!
Vad kul! Och vad fin du kommer att vara då! Ser fram emot lite bröllopsbilder ;)

Fijaffa sa...

Hej Fiff!
Det var länge sedan jag kommenterade något men jag har läst hur det går det med era bröllopsplaner. Boleron är bara så jättefin! Var stolt över den.

Du har fått en liten specialplats i mitt bloggarhjärta... du som blev min första följare redan efter ett par veckor, och som alltid kommer med positiva och peppande kommentarer. Du verkar vara en så positiv och genomsnäll människa, trots allt vad du har gått igenom och fortfarande går igenom.

Nu önskar jag dig och Tommie en riktigt härlig bröllopsdag och ett riktigt härligt liv tillsammans! Önskar man hade kunnat få se er på den stora dagen... men bröllopsfoto får väl "duga" ;-)

Kramar
Fijaffa

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...